1 feb. 2010

Sawaels irrfärder 11 Kriamond

Början (crapy utkast ^^; är under omskrivning)
Mink
Ayl
Irowael
Loborg
Smältvatten
Hela min värld
Profetia
Miwaeli (bit jag glömde)
Miwaeli
Stall

”Kriamond?” Den unge bibliotekarien flög upp ur sin stol. Hans röda ögon var skrämda men hans ansikte slappnade av när han såg Miwaelis lugna leende.
”Åh, det var bara du.” mumlade han och spärrade upp ögonen när han insåg vad han sa.
”Väntar herr Ljusbärare någon?” Kriamond reste sig upp och erbjöd Miwaeli sin stol med en lätt handrörelse. Han skakade på huvudet och log vackert.
”Vad för Dimheds mäktigaste dam ner till mitt skrivbord?” Miwaeli satte sig ner och såg på den sextonårige magikern. Han var yngre än henne och den första magiker hon sett på nära håll som inte dolde magins biverkningar.
Kriamonds ögon var mörkt röda, mörkare än Miwaelis klanfärger. Hans hår var blått med en markant dragning åt gråvitt men i övrigt såg han normal ut.
”Jag undrar vad ni sa till min bror som fick honom att dra ut på ett sökande efter Sawael.” Kriamonds leende blev sorgligt. Han lyfte bort några böcker som låg i Irowaels stol och sjönk ner i den med en suck.
”Iro har alltid tänkt igenom saker noga innan han tar sig för något. Jag trodde inte han skulle sticka iväg så fort.” Miwaeli fick en fin rynka i pannan. Kriamonds sätt att tala om hennes bror passade sig inte för någon av så låg rang. Han talade om en yngre vän, inte en äldre ädling.
”Vad sa du till honom?” sa Miwaeli med närmast metallisk röst. Kriamond bleknade och mötte inte hennes blick.
”Jag sa faktiskt inget värre än vanligt.”
”Hör nu ditt frispråkiga elddon, min bror har givit sig av härifrån för att rädda vår halvbror, med bara en nyexaminerad magiker till försvar! Jag skulle bli väldigt glad om jag fick veta vad som pågår.” Hon sa allt i lugnt tempo och mjuk röst men Kriamond sjönk djupare ner i stolen. Han suckade och vände sig mot Irowaels skrivbord.
”Se för dig själv” sa han och rulla efter en skriftrulle.
Miwaeli tog emot den. Hon mötte fundersamt Kriamonds blick inan hon började läsa det som stod.
Stycket gick fort att läsa och med skrämda ögon såg hon upp på Kriamond. Ljusbärarens ansikte utstrålade lugn och välvilja.
”Det handlar om Sawael” Det var ingen fråga men Kriamond nickade lätt.
”Och du visade det för Irowael” fortsatte hon. Kriamond såg ner bland böckerna på Irowaels skrivbords
”Ja, det gjorde jag och han hade mer information än jag. Han visste att Sawael var på villovägar.” De såg på varandra
”När kommer det här att inträffa?” sa Miwaeli kort. Kriamond gjorde en lätt handrörelse mot skriftrullen. Miwaeli rullade efter texten och läste tyst det som stod. Hennes ögon blev något större och hon fuktade snabbt läpparna.
”Oj” Hennes röst bar spår av förfäran.
”Miwaeli, min dam, det finns mäktiga personer som vet det här, och vad värre är, vet att jag vet.” Miwaeli bleknade.
”Vi får inte låta dem veta att ni vet, min dam. Därför har det här samtalet aldrig ägt rum, ni känner mig inte på något annat sätt än som Irowael-mactos lärare. Lita på att era bröder vet vad som behöver göras och be till Världsalltet om nåd.” Kriamond ställde sig upp och såg uppfordrande på Miwaeli.
”Och vad ska du göra?”
”Infiltrera och försöka hitta något vi kan utnyttja.” Miwaeli reste sig sakta och såg in i de mörkröda ögonen.
”Håller ni mig informerad?”
”Om jag kan utan att riskera er säkerhet.”
”Är du verkligen sexton år? Ni ljusbärare är väldigt skickliga på bländverk.” Kriamond log och gick mot dörren.
”Ni är intelligent, Miwaeli-macto, men jag är en skrivare, en lärd, mer än en magiker. Bländverk har aldrig varit min starka sida.” Han öppnade dörren och såg kvickt åt båda hållen innan han drog igen den igen.
”Det är personer som jag hyser misstankar mot därute. Såg de dig när ni kom hit?”
”Det var ingen i den här delen av biblioteket när jag kom” Kriamond la fundersamt huvudet på sne.
”Brukar ni använda vägg-gångarna som er bror?”
”Inte särskilt ofta även om jag har flertalet lösenord.” Kriamond nickade lugnt och gick fram till väggen vid sidan av Irowaels skrivbord. Han lutade sig nära och viskade något.
”Under början av vårt samtal var du frispråkig, utan etikett. Nu talar du ett helt annat språk. Varför?” Kriamond log mot henne.
”Du gav mig en klar tillrättavisning min nåd Meli, men nu skiljs våra vägar. Akta dig för att använda tjänare du inte litar helt och fullt på om du måste kontakta mig.” Miwaeli log ett roat leende. Hon visste exakt vilken stallpojke hon skulle göra till sin page.

Inga kommentarer: