23 dec. 2009

Sawaels irrfärder 8 ^^ Profetia

Okey, del 8. Det kommer nog en del till senare idag om jag hinner, inget imorn, av förståerliga skäl =P Sen har jag länkat de gamla avsnitten om ni vill läsa dem =) Berätta gärna vad ni tycker, om något låter konstigt och om det saknas något någonstans.


Början (crapy utkast ^^; är under omskrivning)
Mink
Ayl
Irowael
Loborg
Smältvatten
Hela min värld


”Har ni funnit något intressant? Någon ofullbordad profetia? Kriamond?” Ett hemlighetsfullt leende förändrade Kriamonds kalla ansikte
”Jag har fått privilegiet att förnya Lukas Detorams profetior och besaningar. Det var han som förutspådde Kviras fall om Världen ville fortsätta leva.” Bibiotikarien kunde inte dölja sin entusiasm och hans berättartempo accelerades.
”Alla hans profetior handlar om världens undergång, eller liknande, och alla hans profetior har slagit in , förutom några få, tre tror jag att det är.”
”Vad är det för vits med att spendera tid på en fullbordad profetia?”
”De innehåller vårt förflutna och i viss mån vår framtid. Och det finns flera olika kända historiker som har skrivit ner hur de besannats och innan dess var det många som försökte sig på att tolka dem på olika sätt.” Irowael gjorde sitt bästa för att inte låta sin obryddhet synas i hans ansikte.
”Har du själv försökt dig på att tolka någon av de som finns kvar?” Kriamond såg lite surt på Irowael.
”Hade just tänkt börja men någon, jag nämner inga namn, fick mig lite ur fattningen.” Irowael himlade med ögonen.
”Hur är det ens möjligt att skåda in i framtiden? Har vi inga egna val?”
”Enligt Lukas är vår största svaghet, men även styrka, vår fria viljaoch i ett brev som är bevarat av honom skrivet klagar han på just denna sak eftersom han tvingas nedteckna framtiden så flummigt.”
”Flummigt?”
”Hans egna ord. Jag tror han menar att han måste skriva så vagt att han irriterar sig på det själv.” Kriamond la ner ytterligare två skriftrullar i korgen och började gå mot sitt arbetsrum.
”Men hur kan någon se in i framtiden?” Irowael följde efter sin väldigt unga lärare och plockade på sig några tunna böcker om psykologi och historia.
”Det kanske är någon avancerad form av Ljusmagi, men jag har ingen aning.” Med en graciös rörelse satte sig Kriamond ner vid sitt skrivbord och skapade ett drygt dussin små ljusklot. De svävade sakta runt de olika skriftrullarna och de skuggor de skapade fick texterna att se levande ut. Irowael satte sig vid det andra av de två skrivborden rummet hade.
”Du har aldrig funderat på att använda lyktor och ljus?” frågade Irowael när några av ljuskloten dansade över till Irowaels valordnade skrivbord.
”Hade det ett tag, sen glömde jag bort dem och jag brände upp nästan hela mitt sovrum.” Han satte ner korgen och började röja undan andra böcker och skrifter ner på golvet. Irowael la ner sina böcker men flyttade över sin stol till Kriamond.
”Nå, hur lyder dessa fantastiska profetior?”
”Vill du läsa någon som är fullbordad eller inte?” Kriamond fixerade sina ljusklot vid olika punkter till vänster och ovanför sig. Hans hand fick inte skugga det han skrev.
Kviras’ fall kan jag gärna börja med.” Kriamond nickade och plockade upp två skriftrullar ur korgen. En tjock och en väldigt tunn.
”Den tunna är själva profetian och den tjocka är tolkningar och olika versioner av vad som besannades och inte.. Det finns fler skildringar bland historieböckerna, de där är bara kring själva profetian.” Irowael tog emot rullarna och flydde tillbaka till sitt skrivbord.
”kom ihåg att vara försiktig, de där rullarna är gamla.” Irowael nickade sakta men hade redan försjunkit ner i det gamla språket.
Endast ljudet av Kriamonds stålstift hördes. Med sina mjuka handrörelser överförde Kriamond de gamla skrifterna på nytt och bra papper.
”Lyssna till det här.” sa han plötsligt Irowael ryckte till och såg på sin lärare.
”Det verkar handla om kejsarfamiljen” fortsatte Kriamond.

”Hopp kommer hon med
Alla språk hon talar
Varghonan med den nya förordningen
Den heliga kraft hon bär är
Nedärvd från modern
Bevarad i traditionen”

”Den förstod jag inget av. Förutom att du verkar har rätt om att handlar om en kvinna från kejsarens klan. Vad handlar resten av profetian om?”
”Det vanliga. Världens undergång och vilka som ska rädda oss. Den är faktiskt väldigt kort, till och med för att vara Lukas. Och den är ofullbordad.” Kriamonds ansikte sprack upp i ett leende när han sa den sista meningen.
”Någon mer del som är intressant?”
”Jo, jag tror din klan omnämns. Lyssna:”

”Nyckeln till världens liv kommer att födas
Under sommarsolståndets zenit
Bära kärlekens och syndens färger
Och finna det eviga livets hemlighet
Den kraft han döljer är ostoppbar
Ingen av denna värld kan hindra det som måste ske
I detta universum är människan en parasit
Världsaltet kommer att förgöra henne
Men ljus finns i mörkrets stund
Frihetens toner kommer sorgligt att klinga
Hans liv kan bara räddas av den vind som följer honom
För han är virvelvindens mästare
En bräcklig nyckel
En välplacerad kil”

”Hur har den att göra med min klan?” frågade Irowael med blekare ansikte än vanligt.
”Här på Dimhed kanske vitt är kärlekens färg, men på Lukas tid var rött den färg man förknippade med kärlek och synd. Din klanfärg.” Irowael blev om något ännu blekare
”Hur länge sen är det någon läste dessa profetior?” Hans röst var lugn men hans käkar spändes.
”Lugna dig, jag kan inte säga säkert när någon senast läste den här. Nuförtiden är det inte många som tror på profetior. De tror på vad de ser. Men alla färdigutbildade Ljusbärare har full tillgång till biblioteket. Varför ser du så rädd ut?”
Sawael är född på årets längsta dag. Och jag tror det finns någon där ute som tror på den här profetian.”

Inga kommentarer: