29 mars 2012

The Writer's Toolbox

Jag har köpt en väldigt trevlig sak som heter The Writer's Toolbox. Den innehåller många roliga små saker som ger en oändligt många skrivarövningar och hjälp när man fastnat i en historia.

Författarens verktygslåda
Jag beställde lådan från The Literary Gift Shop som jag hittade via Elinas Bokliv.

Senare såg jag även en del reklam i Skriva som är en helt underbar ny tidning jag införskaffat och börjat prenumerera på.

Vad innehåller min nya verktygslåda då?

Först en bok som förklarar allt på ett pedagogiskt och inspirerande sätt

Utöver den, tre olika sorters pinnar, väldigt lika glasspinnar ^^
De gröna är förstameningspinnar. Man drar en och skriver i tre eller sex minuter.  

Timglaset är på tre minuter ;)

De blå är något oväntat som händer, man kan använda dem efter de gröna eller om man fastnat i sin egen historia.

De bruna kallas the last straw och är saker som orsakar konflikter ex, the thing he does with the newspaper.

Korten är sjätte sinne kort. Man drar några, förslagsvis tre, och skriver specifikt vad som kommer till en när man vänder varje kort.   
Varje kort är kopplat till ett sinne: 
Lukt
Syn
Smak
Ljud
Beröring
Minne/fantasi

De fyra snurrhjulen är för att skapa en hel historia
Den blå är huvudperson ex Frank, the painter
Den gröna händelser ex gets on television
Den lila är hinder ex that idiot from corporate
Och slutligen den bruna är mål ex to save mother 

Med hjälp av allt utom hjulen skrev jag en kort liten novell idag som blev så här

Sköldpaddor


Min bror gjorde en väldigt konstig sak med sköldpaddor. Han strök dem motsols över skölden i en spiral mot mitten och när han lyfte fingret förändrades färgen på skalet. Ibland blev Cleo rubinröd och ibland azurblå.
Som tur var behövde de bara klappas på huvudet så såg de ut som vanligt.

Hur jag än försökte kunde jag aldrig få till det. Varken på Cleo, Putte eller Epidot. Inte ens när min bror ledde mitt pekfinger över skalet fick jag dem att byta färg. Förargad lyfte jag upp Cleo för att ge henne till katten att leka med men när jag lyfte upp mig något lugnade jag mig.

Onsdagen därefter frågade hon mig den mest underliga frågan. Underlig mest för att jag aldrig hört sköldpaddorna prata.

- Varför har du så mycket mindre fantasi än din bror? Jag tappade henne men med sina starka käkar högg hon tag i min tumme.
- Ao! Skrek jag och sänkte ned henne i terrariet.
-Nå? Hon såg upp på mig med sina pliriga ögon och vred något på huvudet. Putte och Turmalin åt salladen jag get dem. Förargad struntade jag i att svara och gick in till köket för att plåstra om mitt finger.

- Vad gör du? Frågade pappa när jag försökte sträcka mig efter burken bakom hostmedicinen. På min tumme satt stolt ett Bamseplåster. Han hade just kommit hem och hade fortfarande snö i håret.
- Jag letar efter något som gör att sköldpaddorna inte pratar, sa jag förargat. Pappa skrattade. Skickligt plockade han upp två röda äpplen och en apelsin med en hand ur fruktskålen mitt på bordet och började jonglera.
 - Och vad pratar våra sköldpaddor om då? Han la ner frukterna då de inte fått mig att skratta utan hälde upp kaffe som varit kokat till frukosten och ställde in det i mikron.
-Att jag inte har någon fantasi, sa jag argt och smällde igen skåpet. Pappa log vuxet mot mig. 

Ljudet av min brors släpande toffelförsedda fötter rann nedför spiraltrappan. Han slängde in sin träningsbag i tvättstugan innan han virvlade in i köket.
 -God afton folket, sa han glatt.
 -Din lillasyster tycker inte om att sköldpaddorna pratar med henne, sa pappa lugnt och jag kände hur jag rodnade. Medicinskåpet hade inte stängts helt och efter mitt rotande var det en all sköns oordning. Det rosa fluffiga förbandet föll av hyllan, studsade på arbetsbänken där fästhaken släppte så när det föll ner på golvet och började rulla lämnade det ett rosa spår efter sig. Min bror stoppade det med sin gröna toffel och såg på mig.
 - De pratar bara om de verkligen tycker om dig.

2 kommentarer:

Kritkatten sa...

Åh, får jag prova att använda det kittet någon gång? :D

Cajsan sa...

tusan i mig, det var en läcker liten skymt av en vardag som gjorde mig direkt på bra humör ^^