12 mars 2012

En ny blogg!

Så, jag tänkte försöka mig på det där med att blogga, kändes som en intressant idé, har jag gjort det förr mån tro? Hum?
Justja, jag har ju en blogg någonstans där ute *rassel klick klick skiertsch*
A, hittade den *blåser förstrött bort dammet* den behöver nog en liten uppfräschning, och med bara svart bakgrund, nej det här duger inte! Vårstädning är på listan!
Så ska jag skriva vad jag haft för mig de senaste åren? Nje, kändes långsamt...
Vad vill jag skriva om då? Hum... mysiga saker som händer i mitt liv, min plan att bli världsberömd författare, gycklare och ingejör, tankar om livet i allmänhet och eftersom jag aldrig lyckats skriva dagbok så ska jag i alla fall försöka få ner mina viktigaste tankar och kreativa idéer som jag vill ha tillgång till i framtiden.

Del 1 Författaren
Jag har bestämt mig för att läsa Kreativt Skrivande, en 30hp kurs på LTU (jag kommer aldrig skriva ut hela luleå tekniska universitet... oups... förutom denna enda gång) och troligen den efterföljande kursen som har det fantastiska namnet av Kreativt Skrivande 2 á 30 hp. Om inte annat får jag in lite poäng till min knappa jagvillhastudiebidrags-kassa.
jag åkte in till centrum idag för att äta sushi, jag gör det oftare än min plånbok skulle vilja, och då min lunchkompis stannade hemma var jag ensam med mina förunderliga tankar. Då jag anlände, mitt i lunchrusningen var självklart alla bord tagna, men inte misströsta, det fanns plats i fönstret.
Med mina stela västerländska ben satte jag mig ner på den låga kudden och kände hur mina ben började somna. Efter någon minuts trixande med en passande ställning drog jag fram min lilla svart bok (en av...fem?) och skrev klart den förklarande upplösningen på Sawaels Irrfärder. Hur många gånger har jag inte gett upp den här boken? Den är inte överdrivet bra, mitt utkast säger emot sig själv på mer än femton ställen och jag har borta boken som innehåller början...Mhee... Men det är ändå mitt första riktiga försök på att skriva en riktig roman, den första historia jag har funderat ut (och tro mig det är en hel del) där jag har haft ett konkret slut att kämpa mot och jag vill kunna ge min bästa vän Cajsa ett exemplar i handen.
Cajsa är förresten anledningen till att jag börjat blogga... igen. Hon är i det fantastiska landet Japan och studerar =) Hon har en helt underbar blogg
Så mitt skrivande... Jag har tusen idéer men inte så mycket skrivarork, jag är en berättare, inte än en författare. Tur då att jag träffat en ny vän, Hugo (hon heter något annat egentligen, men det var Hugo som fastnade) som läser kreativt skrivande 2 och skriver en fantasy roman. Jag berättade om Sawaels Irrfärder och jag kände verkligen hur jag saknat att berätta mina historier. Lindonwing är ett bra exempel, jag älskar att berätta den men att skriva den, det går segt även där men jag känner att den håller mycket högre kvalitet än Sawaels Irrfärder.

Del 2 Gycklaren
Hugo, den söta författaren ingår även i min gycklargrupp Phire. Vi har krympt men vuxit till hela åtta medlemmar och vi beställer för tillfället ny leksaker... HURM! Verktyg menar jag. Själv beställer jag två till Flowlights, en kontaktstav och en partner poi DVD. Och just ja, en låda vridlänkar =)
Jag har lärt mig riktigt roliga trick och showen vi hade till Lilla Islossningen var enormt kul och väl korregraferad. Jag skulle verkligen vilja kunna leva på gyckleri, men man kan inte få allt =(

Del 3 Civilingenjören
Min plan A är ju att bli Civilingenjör inom malmgeologi. Det går sådär, ingenjörskurserna tar tid men inriktningskurserna är trevliga och jag älskar geokemin! otroligt intressant ämne och härlig lärare. tror att jag kanske kommer välja kurser mer mot miljögeokemi hållet när det blir av...
men min dröm känns till och från ytterst långt borta, jag vill men latheten tar överhand ibland. Därför planerar jag att klara alla mina omtentor nu i sommar! mje men två i alla fall, och några till under höst terminen då jag inte kommer läsa de avancerade ingenjörskursena eftersom jag inte klarat alla baskurser än.
Men men, nu ska jag sova

Inga kommentarer: