23 mars 2012

Varma drycker

Finns det något mysigare än att krypa upp i soffan med en pläd över axlarna och en mugg ryckande... Ja, vad är din favorit?

Jag kokade
morötter till lunch (med sill till) och bråttom som jag hade diskade jag inte undan utan sprang vidare ut för att fara och handla. Jag hittade morotsvattnet när jag kom hem och insåg att det såg rätt gott ut (och nyttigt). Jag värmde upp det till te-värme, blandade i en halv buljongtärning och hällde upp i en mugg, och NOM så gott det blev.

Sen jag började på Universitetet har jag börjat dricka varma drycker regelbundet. Jag är fortfarande inte tillräckligt mycket student för att börja dricka kaffe. Men
koffeinberoende är jag nog ändå, farligt med Trocadero ^^;

Det som jag verkligen lärt mig älska här i Luleå är
misosoppa som serveras till sushi. Det är en salt varm dryck med soja, kryddor, sjögräs och tofu. Helt underbar.

Te är det jag har lärt mig dricka här i Luleå, eller, egentligen lärde jag mig dricka det på Irland men först när jag började äta lunch på skolan med vänner som alla drack något varmt efter maten blev det en vana.

Nå, inte egentligen direkt, först drack jag
varm choklad då även det erbjöds men då jag hemma gör det från grunden och med en skvätt grädde kändes pulvret ytterst blaskigt.

Att ha många vänner som tar te om det erbjuds och en pojkvän som dricker Earl Grey har gjort att jag har en i alla fall acceptabel
tesamling ovanför spisen.
Jag planerar att göra en mugg buljong på potatisvatten imorgon att testa, nyttigt värre och förhoppningsvis i klass med morotsbuljongen.

Vad tycker du bäst om på kvällskvisten?

1 kommentar:

Kritkatten sa...

Mmmm.... Teeee.... Apropå te och hårpinnar (alltid apropå hårpinnar), jag vill ha Miruvor-téet från Nightblooming!