10 maj 2009

Vår... städning... Vårstädning >.<

Efter att jag städat genom mitt rum som vanligt insåg jag att det inte gick att skriva vid mitt skrivbord... Jag flyttade bort allt från och under skrivbordet, flyttade upp stereon, flyttade in dataskärmen och suckade över mitt nu inte alls städade rum. Och flyttade min stensamling in under sängen. Den tog VÄLDIGT stor plats.
Insåg att fläckten på datorn var på fel sida och blev tvungen att flytta lådhurtsen.
Rev ut allt ur lådorna och mitt rum började bara se värre ut... Tack och lov att jag inte säckade ihop mitt i det här. Då hade jag blivit olycklig!
Som ni kanske redan har börjat förstå är jag inte den som städar särskilt ofta. Jag tycker två gånger per år räcker. Däremellan damsuger, damtorkar man och byter sängkläder efter behov. ...Alternativt skurar också...
Men före jul och före skolavslutningen ska det sorteras. Då ska det vara FINT!
Tänkte att jag kunde dokumentera mina skrivarvanor när jag liks fotade mitt nu kaotiska rum. Som yngst av tre syskon har jag ett överskott på kollegieblock. Vilket är bra. Som plus på det har jag en mamma som är svenskalärare och därför har jag otaliga oranga A5-böcker, olinjerade, som går att använda till all form av skrivning. Eller om jag hellre ritar, spelar ingen roll. Älskar dem! Tror jag har tio påbörjade till höger i bild. XD
Det här var alla pennor jag hittade i och kring mitt skrivbord. Även tre saxar. Så fort stiften tagit slut eller att en penna har blivit ovässad har jag tydligen bytt penna. Bläckpennorna därmot tror jag folk som suttit vid datorn dragit dit.
FINT!!! Det tog några timmar av sortering men nu känner jag mig inspirerad av att skriva i mitt rum. Jag flyr inte därifrån till teve-soffan. ^^
Mina skrivarvanor fick en helt egen alkov. Mitt idéskrin (inköpt på Tysklansresan) funkar på så sätt att när jag får en idé skriver jag fortast möjligt ner den, var jag än är. Därefter skriver jag över de/dem på lappar och lägger ner dem i skrinet. När det börjar bli några stycken läser jag igenom den och ser om någon passar med någon annan och voila, en historia! Detta har jag lärt mig ur en intervju med Robin Hobb. Det kan vara hur en karaktär ska se ut, ett namn, en miljöbeskrivning, en ögonblickshändelse. En idé kort sagt!
Som varje fantasy-freak har jag en bräddfylld bokhylla. Då är ändå alla mina "barnböcker" utsorterad, de som är köpta på utgallringar står i en annan bokhylla och tidningar är portade...
Hade inte städat övredelen till bokhyllan när jag tog kortet, därav de konstigt placerade prydnadsakerna.
Det var så här ljust halv ett i morse. Sommaren är på väg med stormsteg!!!
Och jag borde verkligen fixa mig en vanlig kamera...

Inga kommentarer: