6 maj 2009

Insändare

Har inte skrivit på ett tag här, har varit lagom arg på de som publicerade Tankens trädgård. För er som läser Norra Västerbotten kan jag säga att det var min insändare i dagens tidning:

Ocensurerat cansurerades

Årets tema på Tankens Trädgård var ocensurerat. Vi kunde skriva vad vi ville och de skulle inte utesluta dikter för dess vulgaritet eller äckel. Jag skrev en kort dikt. Hade finslipat varje ord noga!
Ryktesvägen fick jag veta att jag var med i den beryktade diktsamlingen, vår klass fick den nämligen inte före den stora happeningen på A-torp den 29/4. Jag var euforisk. Av dryga tusen bidrag hade min lilla dikt blivit utvald till en av de 120 platserna! Min lilla dikt där varje ord var speciellt. Dagen efter fick vi äntligen den efterlängtade boken. Självklart ville jag se min dikt i tryck. Jag bläddrade snabbt fram den. När jag kom till dess sida försvann mitt leende. Någon hade lagt till ett ord som förändrade hela diktens betydelse, ett enda litet ord! Varför? Hur många fler dikter än min blev censurerade?

Min andra rad: Din lycka på misär (underförstått andras misär) Deras andra rad Din lycka på din misär.

Sid 72
Evelina

Inga kommentarer: