15 feb. 2009

Internationella konferensen i Haparanda

I helgen (fredag till söndag) Har jag varit på en internationell konferens i Haparanda.

"Som gränslösa vidder" Hela världen!

Bussen avgick tio i två från Skellefteå och vid fem var vi i Sveriges ostligaste stad.

Jag och tre andra sov på golv med de ungdomar som var på körläger, vi fick dock ett eget litet kyffe. Efter en utsökt middag i Folkets Hus var det dags för ett ungdomsförmöte och kartan ni ser här ovanför innehåller oranga (och några vita) prickar där vi har varit eller känner folk världen över. Norra Sverige är lite överrepresenterat. Men det finns även prickar i bla Tanzania och Sydkorea.
Kl 22 var det Taizemässa, som var lite dryg när den drog ut på tiden, täxtläsningen var på tolv olika språk vilket var kul, däribland arabiska och nordsamiska.

Bilden föreställer ljusbäraren men min mobil gör den inte rättvisa, jag borde skaffa mig en kamera...
I Fairtrade shopen (som var enorm, hade allt!) fanns ett helt bord för endast choklad! LYCKA! Det fanns även lite naturgodis och annat på det bordet. Hela Fairtrade shopen täckte en yta lika
stort som ett normalstort klassrum. Här handlade jag en tvål som luktade gurka (ja det luktar gott) en skrivbok i återvunnet papper och torkad annanas.
En trappa ner fanns Ett gigantiskt bokbord (egentligen ett U byggt av bord med ett bord i mitten) från Duvan. Här köpte jag åtta skivor meditationsmusik för 150 kr, prisvärt! Jag är en sån där person som gillar klassisk musik, enligt mig är det inget fel på Vivaldi, Mozart eller Beethoven.

På lördagen hade jag seminarium, eller Hörnor
som de kallades. Den första jag gick på handlade om Rättvis handel, däribland Fairtrade, och skulle jag berätta alla tankar om den föreläsningen skulle det kunna bli mitt projektarbete.

Det andra passet jag gick på var countdown to copenhagen och Sänk och Skänk som går ut på ungefär; CO2 utsläpp på en hållbar nivå är 1 ton/person och år. Vi i Sverige, beroende på hur man räknar, snittar 6 ton. Om man då blir "skyldig" 1 kr för varje kilo, då 5000kr, skänker hälften till klimatprogram i länder som producerar de saker vi köper och investerar hälften hemma i exempelvis, en energisnålare kyl, en cykel eller bussbiljetter, borde vi kunna nå en hållbar utveckling!

Inga kommentarer: