15 mars 2010

SJ..........

Jag vet att jag har mer eller mindre lovat mig själv att inte lägga upp inlägg här som inte har med skrivande att göra men...
Iofs så skrev jag väldigt mycket under tågresan...
Men i alla fall. I veckan kommer jag hata SJ, av den simpla anledningen att de är SNÅLA! Men jag vet inte om jag ids skriva ner allt en gång till... Så ni får den version jag skrev till SJ om ersättning.
Och allt är sant! Kollade noga upp de siffror jag kunde

En Liten Komisk Historia

Vi fick veta att vi skulle få taxi hem. Fick taxi en bit. Till Dorotea. Därefter frågade vi taxichauffören vad som skulle hända. Hon svarar. Det kommer en buss eller en taxi eller nåt. En buss kommer som ska till Umeå, fel håll alltså, vi frågar busschauffören om nummer till SJ och berättar att vi ska till Arvidsjaur. Han hade inget nummer men påpekade att det borde stå på våra billjetter. Han testade ringa och fick plats jag vet inte vad i kön (över 40 tror jag men kan inte säga säkert) och bussen skulle gå.
Så vi gick in på terminalen och såg att det skulle gå en buss 18.10 till Arvidsjaur. kl var då just efter 10. Vi ringde Dorotea taxi för att få veta om de fått någon körning från SJ och efter mycket om och men fick vi veta att de inte hade det. Vi ringde Östersunds taxi som kört oss till Dorotea och de var väldigt hjälpsamma och kontaktade SJ. När de ringde tillbaka fick vi veta att vi skulle ha tagit bussen till Umeå, bytt buss till Piteå och därifrån tagit oss till Arvidsjaur. Sträckan Umeå-Piteå-Arvidsjaur är 33 mil. 33 MIL! För att inte tala om Dorotea-Umeå som jag inte vet hur långt det är men jag tror det är 3,5 h med buss. Dorotea-Arvidsjaur tar 4,5 h med buss, som en liten jämförelse. Problemet var att jag skulle vidare från Arvidsjaur till Jörn och alla bussar skulle hinna gå innan vi tog oss till Arvidsjaur. Och när det "inte kunde bli värre" gick strömmen i bussterminalen vilket gjorde att alla element blev kalla. Det var väl ~-15 ute. Lite lätt hungrig blev man också. Men som tur var hade bunkrat med konserver utifall att något skulle hända. Jag lyckades övertala SJ att fixa en taxi mellan Arvidsjaur och Jörn. Så vi åkte men 18.10 bussen och när jag kom fram till Slutstation (min resevän klev av några hållplatser tidigare) stod ingen taxi där. Fick hjälp av en snäll man som väntade på sin son och fick veta att taxin var tio minuter sen. Så jag satt i hans bil och väntade. Creepy. När jag sitter i bilen och väntar rullar bussen från Piteå in, så jag tjänade tio min på att vänta 8h. Komiskt. Jag kom till Jörn kl 23.15 skulle ha varit där 15.45, 8,5 h för sent. Ersättning för det, mat och obekvämlighet är välkommet. =)

Inga kommentarer: